Картотека математичні дидактичні ігри


              Дидактична гра «Відгадай що це».

 Мета: учити визначати геометричні фігури на дотик.
Зміст
У «чарівній торбинці» містяться  геометричні фігури.Дитина виймає будь-яку фігуру із торбинки, називає її та виставляє на набірному полотні. Інша дитина, не заглядаючи в торбинку, повинен знайти пару за формою виставленої фігури і назвати її.
Методична вказівка
Варіантом цієї гри може бути гра з находженням подібної фігури, але різної за розміром.

                    Дидактична гра   «Гаражі»
Мета: Вчити дітей розрізняти геометричні фігури ( круг, квадрат, трикутник). Закріпити цифри в межах 3. Знаходити свій гараж за відповідним знаком. Виховувати увагу, спостережливість.
Обладнання: картки з геометричними фігурами .
Хід рги:
 На спинки стільчиків прикріплюються карточки — номери гаражів. Стільці розставляються в різних місцях групової кімнати. Дітям роздають карточки — номери машин. За сигналом «Машини їдуть!» діти ходять по кімнаті, не наштовхуючись один на одного, а за сигналом «Машини в гараж!» кожна дитина їде в свій гараж. . У різних кінцях кімнати прикріплені картки, на яких зображена певна геометрична фігура,— це «номер» гаража. Дітям роздають по одній картці з фігурою на ній — це «номер» машини. За сигналом вихователя «Ма­шини їдуть» діти розходяться по кімнаті, імітуючи їз­ду. За сигналом «Машини, в гараж!» кожний заїжджає у свій гараж із відповідним знаком. Вихователь активізує запитаннями: «Який номер твоєї машини? До якого гаража ти поїдеш?» Потім діти обмінюються картками.
 
Дидактична гра   «Одягання ляльки»
Мета: Вчити дітей підбирати одяг до розміру ляльки(маленькій ляльці – маленький одяг, великій ляльці – великий одяг.
Хід гри: Діти сидять колом. Вихователь приносить ляль­ку Оленку і пропонує одягти її на прогулянку. Кільком дітям доручає принести одяг (плаття, пальтечко, шапоч­ку, туфельки). Потрібно вибрати одяг відповідно до розміру. Одягнувши ляльку, діти разом з нею виходять на прогулянку. Можна проводити гру так: одягти дві ляльки — велику і маленьку.
Обладнання: лялька, її одяг (платтячка, паль­течка, шапочки, туфельки двох розмірів, дві стрічки різної довжини).
                      Дидактична гра   «Впізнай на дотик»
Хід гри: Вихователь викладає  на дошці по одній пло­щинній геометричній фігурі, дитина за зоровим зраз­ком віднаходить у мішечку на дотик таку саму фігуру і показує. Яком впізнала правильно, решта плескає у долоні. два набори геометричних фігур (круг, квадрат, трикутник) 
Мета:Закріплювати уміння виділяти форму в конкретних предметах навколишньої обстановки, під­бирати предмети певної форми і співвідносити їх із заданне геометричною фігурою.
Обладнання: мішок з геометричними фігурами .
                     

Дидактична гра «Знайди такої самої форми»
 Хід гри
В а р і а н т 1: вихователь показує дітям геоме­тричні фігури, а діти знаходять у себе карточки з пред­метами такої ж форми і піднімають їх. Викликана  дитина повинна описати предмет за формою, кольором, величиною.
 Обладнання: демонстраційні геометричні фігу­ри, карточки із зображенням предметів різної форми (по 6—7 на кожну дитину).
Хід гри  
Варіант 2: вихователь дає завдання назвати в кімнаті всі предмети певної форми. Діти називають по черзі. За правильну відповідь дитина одержує фішку. Ви­грає той, хто більше назве предметів.
                           Дидактична гра   «Пори року»
Хід гри
У дітей великі картки, у виховате­ля — маленькі. Він бере по одній карточці і, не пока­зуючи дітям, запиту, в яку пору року відбувається зображена дія. Наприклад: «Коли дозріває хліб на по­лях?» Той, у кого на великій картці зображена відповідна пора року, піднімає руку. Якщо відповідь правильна, гравець одержує картку. Гра продовжується, поки вихо­ватель роздасть дітям всі картки. Виграє той, хто пра­вильно підбере більшу кількість карток.
 Обладнання: великі картки (кольорові або з ма­люнком, що відповідають порам року) по одній на кож­ного гравця; маленькі карточки з зображенням характер­них ознак пір року.
Дидактична гра   «Зайчики і галявинки»
Посібники: килимок або обруч на кожну дитину.
Хід гри. Вихователь показує дітям на розташовані в різних місцях кімнати килимки (або обручі): «Бачите, діти, як багато в лісі галявинок, на них зелена травичка росте. Ви усі будете зайчиками. Зараз разом скажемо: кожний зайчик біжи на свою галявинку!». (Діти біжать до килимів).
Вихователь. Усім зайчикам вистачило галявинок?
Діти. Так!
Вихователь. Подивіться навколо, чи не залишилося зайвих галявинок.
Діти (оглядаючись). Ні, немає зайвих галявинок.
Вихователь. Бачите, як трапилося: скільки було зайчиків, стільки і галявинок у лісі. Смачна травичка на галявинках? Їжте травичку! А зараз усі зайчики пострибають по лісу між деревами. Стрибайте, хто куди хоче. (У той час, коли діти пересуваються по кімнаті, вихователь підкладає ще один килимок або обруч і кличе): «Кожний зайчик, до своєї галявинки! (Діти займають свої килимки)».
Вихователь. Скажіть, чи немає зараз зайвих галявинок?
Діти (оглядаючись). Є, одна зайва.
Вихователь. Ось ще одна галявинка знайшлась. Чого зараз більше, зайчиків чи галявинок?
Діти. Галявинок.
Вихователь. Наїлися травички, зайчики? Пострибайте ще між деревами, хто куди хоче. (Непомітно для дітей він ховає один килимок або обруч, потім говорить): «Кожний зайчик, біжи до своєї галявинки! (діти розбігаються)».
Вихователь. Вистачає галявинок?
Діти. Так.
Вихователь. Скільки зайчиків, стільки і галявинок, їх порівну. Повторіть усі разом.
Діти. Скільки зайчиків, стільки і галявинок, їх порівну.
Далі діти знову бігають, стрибають по кімнаті, в цей час вихователь ховає килимок (обруч). Коли діти повертаються до своїх місць, вони помічають, що одному зайчикові, не вистачає галявинки. Вихователь пропонує сказати, чого менше, зайчиків чи галявинок?
Діти. Галявинок менше.
Після короткочасного бігу дітей, під час якого вихователь знову підкладає килимок (обруч), якого не вистачало, діти встановлюють, що галявинок стільки, скільки зайчиків, тобто порівну.
Дидактична гра   «Курочки і півник»

Мета:Закріпити знання дітей про контрасні множини( багато  і один). Розуміти слова та вирази: більше, менше, порівну. Розвивати пам'ять, мову, мислення. Виховувати інтерес до математики.
Посібники: капелюшки з паперу для «курей» і «півня». Стільчиками відгороджується «курник».
Хід гри. Вихователь надів дітям капелюшки, що зображують голову курки, а одній дитині капелюшок, що зображує голову півника.
Вихователь. Ви усі курочки, а Коля півник. Курочок багато, а півник один. Півник, іди в «курник» і поклич курочок.
Півник заходить за загородку зі стільчиків і кличе курочок: «Ко-ко-ко!». Діти заходять за загородку.
Вихователь. Скільки курочок зібралось в курнику?
Діти. Багато.
Вихователь. А скільки півників?
Діти. Один.
Вихователь (відходе у бік і кличе курей). Цип-цип-цип! Їжте зернятка. Півнику, поклич курочок, ось тут я насипав зернятка.
Півник кличе курочок. Діти підходять і роблять вигляд начебто дзьобають зерна. Наприкінці гри півник веде курочок гуляти.
Вихователь. Вже пізно. Півнику, веди курочок спати!
Діти заходять за загородку.
Вихователь: Який великий курник. Курочок багато, але усі розмістилися. Правда, курочок багато?
Діти. Багато.
Вихователь. А півників теж багато?
Діти. Півник один.
 Дидактична гра «Сервіруємо стіл для гостей»
Мета. Закріплювати навички орієнтування на площині столу. Вводити в активний словник поняття "біля", "під", "над", "зліва", "справа".
Обладнання. Іграшковий стіл, 4 стільчики, сервіз на 4 персони, серветки.
Ігрові дії. Вихователь звертає увагу дітей на те, як правильно треба розставляти на столі предмети сервізу, меблі до приходу гостей: стілець ставиться біля столу, чашка — над тарілкою, ложка — справа від тарілки, серветка — зліва, пригощання — в центрі столу і т. д. В ході гри заохочує до пояснень, що куди дитина ставить.
Дидактична гра   «Матусин день»
Мета: Вчити сервірувати ілюстрації за перебігом подій в часі, співвідносити півні дії з певною частиною доби. Узгоджувати прислівник: вранці,   вдень, ввечері, вночі з іншими частинами мови в реченні та словосполученні.
Обладнання: Модель добового годинника із ілюстраціями – зупинками годинникової стрілки: ранок, день, вечір, ніч. Серія ілюстрації із зображенням подій протягом святкового дня.
Хід гри: Вихователь пропонує до кожної зупинки годинникової стрілки дібрати ілюстрацію та скласти розповідь про те, як ми зробимо день сюрпризів для матусі:
-         Ранок : прокидаємося, вітаємо матусю, кажемо їй добрі, лагідні слова,
-         День: робимо мамі подарунок власними руками,
-         Ніч: лягаємо спати.
                             Дидактична гра   «День чи ніч»

Мета: Вчити розрізняти частини доби: день, ніч Дати загальні уявлення про характерні особливості дня ( кожен займається певною діяльністю) та ночі( всі сплять, відпочивають). Будити творчу уяву, фантазію. Іграшки( ілюстрації) найрізноманітніших( знайомі дітям) казкових героїв, фантастичних істот.
Хід гри: Вихователь демонструє певного героя і промовляє: День – ніч. Діти повинні придумати, показати та розказати, що цей герой робить вдень – вночі. Допускають найрізноманітніші варіанти відповідей, уявні ситуації. Вихователь підводить підсумок: вдень кожен робить свої справи, свою роботу, а вночі всі відпочивають.
 Дидактична гра «Нагадуємо звірят»
Мета: Вчити визначати рівність та нерівність груп предметів шляхом  прикладання, перевіряти отримані результати шляхом накладання. Поняття "більше", "менше" "однаково" "порівну".
Обладнання: Іграшкові зайчики (або силуетні зображення), морквинки (на 1 менше від кількості зайченят), зображення капусти (на 1 більше, ніж зайченят).
Ігрові дії: Вихователь пропонує підгодувати зайченят: кожного пригостити морквинкою ,  капустинкою(тощо). В ході гри з'ясовує, чого (кого) більше (менше): зайченят чи морквинок
Дидактична гра   «Відгадай, де багато, а де один»
Посібники: два відерця різного кольору, дрібні предмети (в червоному відерці один, в зеленому багато), дві серветки, ширма.
Хід гри. Вихователь. Діти, ви знаєте, що в цих відерцях? Ні? Володю, йди сюди, перекинь оце відерце, нехай діти побачать, що було в ньому.
Діти бачать, що з відерця випав один каштан.
Викликана далі дитина показує, що у другому відерці було багато каштанів.
Вихователь. В якому за кольором відерці був один каштан? (в червоному). А в якому відерці було багато каштанів? (в зеленому).
Після цього вихователь, користуючись ширмою, щоб діти не бачили, перекладає багато каштанів в червоне відерце, а один в зелене. Відерця покриває серветками.
Вихователь. Діти, ви пам'ятаєте, в якому відерці був один каштан?
Діти. В червоному.
Вихователь. Іди, Таню, покажи.
Таня (підійшла). Ось в цьому, червоному.
Вихователь. Перекинь відерце і покажи, скільки зараз в ньому каштанів.
Діти бачать, що в червоному відерці тепер багато каштанів. А далі переконуються, що в зеленому відерці знаходиться тільки один.
Іграшки можна заміняти, замість відерець давати кошики, викликати інших дітей.
Програмний зміст: порівнювати різнозначні множини шляхом зіставлення по одному, користуючись прийомом накладання, встановлювати рівність або нерівність множин, формувати навички дій правою рукою зліва направо; ознайомити з виразом «скільки-стільки», «порівну», розвивати увагу
 Заохочує до пояснення: з чого це видно? як зробити, щебетало порівну? як перевірити правильність нашого припущення? ( шляхом накладання).
                          Дидактична гра   «Звідки дзвін»
Мета: Закріплювати навички орієнтування у просторі відносно певних об’єктів. Узгоджувати в реченні, словосполученні різні частини мови з прийменником, прислівником.
Обладнання: Дзвінок
Хід гри: Вихователь пропонує послухати де дзвонить дзвінок. Вихователь дзвонить у дзвінок, а діти повинні визначити звідки дзвін: під столом, на столі, біля вікна, під стільчиком, на шафі і т.д.  
        
Дидактична гра   «Підготуємо кімнату для гостей»
Мета: вчити визначити розмір предметів( великий – маленький), співвідносити предмети один з одним відповідно до розміру( великому – великий, маленькому – маленький)
Обладнання: Іграшкові меблі, посуд двох розмірів( великий та маленький)
Хід гри: Вихователь пропонує облаштувати кімнату для ведмедика та їжачка, щоб вони зручно в ній почувалися. Для цього слід визначитися, який за розміром ведмедик, а який – їжачок. Далі пропонує підібрати для гостей відповідні меблі, посуд, допомагає дітям сервірувати стіл для гостей. В ході ігрових дій заохочує називати розміри предметів, співвідносити розміри предметів з розмірами гостей.
 Дидактична гра   «Пограємо з пірамідкою»
Мета:Навчити дітей розрізняти кільця за розміром( від найбільшого до найменшого і навпаки)
Посібники: однакові пірамідки (по одній на кожного гравця).
Хід гри. Вихователь показує пірамідку, пропонує дитині погратися нею; ставить перед собою і дитиною говорить про те, які вони гарні і як їх багато. Вихователь пропонує дитині по пірамідці. Потім знімає всі кільця зі своєї пірамідки, перебирає їх руками, зняти кільця з її пірамідки, погратися ними, говорить, що і у неї їх багато. Далі вихователь знаходить у себе найбільше кільце, показує його дитині і надіває на стержень своєї пірамідки, говорячи при цьому: «Надів одне кільце». Допомагає дитині знайти таке саме кільце і говорить: «І ти надінь одне кільце». Потім вихователь знаходить у себе кільце трохи меншого розміру і, надіваючи його, знову говорить: «Іще одне кільце надів». Вихователь пропонує дитині знайти таке саме кільце у себе і надіти його на стержень.
Дії дитини вихователь супроводить словами: «Скільки Вітя надів кілець?». «І Вітя надів ще одне кільце», говорить вихователь, якщо дитина мовчить. Коли іграшку складено, вихователь відзначає: «На пірамідці знову багато кілець».
Дидактична гра   «Магазин»
Програмний зміст: закріплювати лічбу, знати пряму (зворотну) послідовність чисел; запам'ятовувати число на слух, зір, в рухах (
Посібники: кілька наборів карток для лічби з числовими фігурами від 1 до 10; різні іграшки в кількості до 10 і більше; «каса».
Хід гри. Іграшки розкладають на столі, за яким стоїть «продавець» (викликана вихователем дитина). На другому столі знаходиться «каса» з «чеками» (картками), за столом «касир». Вихователь пояснює, як можна купити в магазині іграшки: вибрати іграшки; відрахувати, скільки їх хочеш купити, потім підійти до каси і попросити: «Дайте, будь ласка, чек на 2 іграшки». Касир дає чек з таким самим числом, його потрібно віддати продавцеві і попросити: «Дайте, будь ласка, дві кульки: червону і жовту». Продавець бере чек і віддає іграшку. За іграшки треба подякувати продавцеві. При поясненні вихователь підкреслює, що треба ввічливо звертатися один до одного.
Спочатку діти розглядають іграшки, вибирають, що їм подобається, потім звертаються до касира і одержують від продавця відповідну кількість іграшок. Коли діти запам'ятають послідовність дій у грі, можна залучати по 23 дітей для одночасної купівлі іграшок. У ході гри вихователь домагається, щоб її учасники правильно формулювали прохання, перераховували іграшки і запам'ятовували число.

Варіант 2
X і д. Діти-покупці одержують у касі чеки, потім вибирають товар у відділах магазину, одержують його за чеки. Дитина може купити стільки іграшок, скільки кружечків на карточці-чеку. Обладнання: іграшки, предмети на поличках (стелажах), каса, чеки — прямокутні карточки з різ­ною кількістю кружечків.
                     Дидактична гра   «Подорож кімнатою»
Мета: Закріплювати поняття: один-багато, вчити виділяти один предмет з групи,класифікувати сукупності предметів з якісними ознаками( іграшки, меблі).
Обладнання:Великий стілець, шапка машиніста, іграшкові звірята, стільчики за кількістю дітей групи.
Ігрові дії: Вихователь пропонує на чарівному поїзді здійснити подорож по групі і показати звірятам, що і скільки чого є  в нашій групі.
1 зупинка: Ігрова кімната: один великий стіл вихователя – багато столів для дітей, великий стілець для вихователя – багато стільчиків для дітей, один великий іграшковий зайчик – багато іграшкових звірят, одна велика вантажівка – багато дріб’язкових деталей конструктора і так далі.
2 зупинка: Спальна кімната. Один килим посередині, багато дитячих ліжок, жодного стільчика і так далі.
3 зупинка: Роздягальня. Одна велика довга лавочка для дітей, один килим – багато шаф, багато квітів, жодного ліжка і так далі.
4 зупинка: Умивальня кімната (бесіда за аналогією).
                     Дидактична гра   «Знайди таке саме кільце»
«Хто знайде таке саме кільце?»
X і д. Вихователь знімає кільця зі стрижнів башточок і розкладає в різних місцях групової кімнати. Потім роздає дітям по одному кільцю: «Знайди таке саме велике кільце, таке саме маленьке кільце». Педагог спостерігає, як виконується завдання, допомагає в разі потреби. Обладнання: башточки з трьох і п’яти кілець.
Завдання. Закріплювати уміння порівнювати за величиною три предмети, використовувати це уміння при виконанні дій із предметами.
Дидактична гра «Струмочок»
Мета: Закріплювати поняття широкий – вузький, ширший – вужчий. Продовжувати  навчати прийому накладання для порівняння предметів за шириною. Розвивати навички використання математичних знань в практичній  життєво -  ігровій ситуації.
Обладнання: смужки різні за шириною.
Хід гри: вихователь пропонує порівняти струмочки за шириною. Вході обговорення з’ясовують  як потрібно вимірювати, способом накладання або прикладання. Діти визначають який із струмочків ширший, а який вужчий.
                Дидактична гра   «Великий – маленький»
Мета: Вчити класифікувати предмети за якісною ознакою – розміром( маленький – малому, більший – більшому, великий – великому, та навпаки). Серіювати за розміром( маленький – більший – великий та навпаки).
Обладнання: Іграшкові ведмедики: великий, середнього розміру, маленький, відповідного розміру іграшкові меблі, посуд.
Ігрові дії Вихователь пропонує допомогти ведмедикам накрити стіл та підготувати ліжечка до сну. Для цього необхідно кожному ведмедику дібрати відповідний за розміром посуд, підготувати відповідні меблі.
                         Дидактична гра «Три ялинки»
Мета: Навчити дітей викладати предмети за розміром
Обладнання: Силуетне зображення ялинок(3), їжачки, різні за розміром.
Хід гри: Вихователь звертає увагу на порядок, в якому розташувалась сімя Їжачків і пропонує показати їжачкові що ми можемо так само розташувати предмети. Від найбільшого до найменшого або навпаки.

 Дидактична гра  « Що змінилося»
Посібники: асиметричні за формою іграшки, наприклад ляльки й іграшковий стіл.
Хід гри  Перед дітьми ставляться іграшки: стіл, біля нього одна за одною лялькою.
Вихователь: Які іграшки стоять біля столика? (Ляльки). Полічи, Нюро, скільки ляльок стоїть біля столика. (П'ять). Ляльки стоять одна за одною, полічимо їх по порядку. Котра по порядку лялька стоїть спереду? (Перша). А котра лялька стоїть за першою? (Друга). А на котрому місці стоїть лялька у зеленій хусточці? (На третьому). Котра лялька стоїть за третьою? (Четверта, п'ята).
Зараз будемо грати. Той, кого я викличу, стане до нас спиною. В цей час я заховаю одну ляльку. Треба відгадати, котрої ляльки не стало.
Колю, відвернися. (Ховає ляльку, наприклад, третю). А тепер повернися: відгадай, котрої ляльки не стало. (Третьої ляльки).
Так розгортається гра. У грі рекомендується спочатку ховати тих ляльок, які стоять в середині (другу, третю), а потім крайніх першу, четверту або п'яту. Предмет (стіл) ставлять перед першою іграшкою для того, щоб було видно порожнє місце, якщо буде захована ця іграшка. Ховати іграшку може не тільки вихователь, а й хтось з дітей.
Після повторення цього завдання гра ускладнюється. Вихователь попереджає дітей, що він ховатиме не одну, а двох ляльок, а діти повинні відгадати, котрих ляльок не стало. Не слід ховати іграшки, які стоять поряд, бо діти можуть подумати, що захована одна іграшка, тому краще ховати через одну або через дві, наприклад, 1 і 3, 2 і 5, 1 і 4, 3 і 5, 2 і 4 і т.д.
Треба домагатися, щоб у відповідях дітей порядковий числівник пов'язувався з назвою предметів («Перша лялька», «Немає першої ляльки»).
Дидактична гра   «Виконай доручення»
Посібники. Різні іграшки в кількості, відомій дітям (по 25), вихователь розставляє в різних місцях кімнати; кульки, тарілка.
Хід гри. Вихователь попереджає дітей, що в різних місцях кімнати є різні іграшки.
Вихователь. Будете приносити стільки іграшок, скільки кульок лежатиме в тарілці. Хто правильно виконає вправу, тому поплескаємо в долоні. (Кладе в тарілку, наприклад, 2 кульки). Треба знайти іграшки, яких така сама кількість. Толю, іди пошукай.
Толя знайшов м'ячики, яких також 2.
Потім разом з дітьми проводиться перевірка: Толя приніс стільки м'ячиків, скільки кульок було в тарілці. Далі сам вихователь або викликана дитина кладе іншу кількість кульок у тарілку. Знову пропонується знайти такі іграшки, кількість яких дорівнює кількості кульок.


Комментарии